سرخط خبرها

سلام جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به امام مهربانی‌ها

  • کد خبر: ۱۱۱۰۱۸
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
سلام جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به امام مهربانی‌ها
نشست رسانه‌ای مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) درباره بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و برنامه‌های دهه کرامت برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نشست مطبوعاتی بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و برنامه‌های دهه کرامت صبح دیروز در حالی با حضور محمودرضا برازش مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در محل این بنیاد برگزار شد که پیش از آن مشابه این نشست در تهران میزبان اهالی رسانه بود و چرایی برگزاری دوباره این رویداد و حتی اعلام برنامه‌های جشنواره امام رضا (ع) در تهران پیش از مشهدالرضا مشخص نیست.

در این نشست با بیان روند شکل گیری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، بر تلاش در برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری با محتوای امام رضا (ع) در سراسر کشور و دنیا، تأکید و اقدامات مربوط به دهه کرامت تشریح شد. باتوجه به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل همه گیری ویروس کرونا تمام رویداد‌های مهم کشور تحت تاثیر قرار گرفت، انتظار می‌رود امسال جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با شکوه و در شان نامش برگزار شود.

برگزاری رویدادی در سراسر کشور

برازش در این نشست گفت: برنامه‌های امسال دهه کرامت با سال‌های گذشته کمی متفاوت است و به دلیل فروکش کردن ویروس کرونا شاهد برنامه‌هایی با حضور مردم هستیم.

او در تشریح اقدامات بنیاد بین المللی امام رضا (ع) بیان کرد: ریشه این بنیاد حدود بیست سال پیش و در شب میلاد امام رضا (ع) با یک جشنواره شعر در سالنی که اکنون متعلق به جهاد دانشگاهی است آغاز شد، استقبالی که از این برنامه شد بسیار خوب بود و باعث شد که مسئولان تصمیم بگیرند تا برنامه‌ها گستره استانی و ملی پیدا کنند.

برازش با بیان اینکه هیئت دولت در سال ۹۱ تأسیس این بنیاد را تصویب کرد افزود: رئیس هیئت امنای یازده نفره‌ای که اعضای این بنیاد هستند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و قائم مقام آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون فرهنگی وزارت علوم و پنج نفر از کسانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کردند نیز در آن حضور دارند و مهم‌ترین فعالیت‌های آن‌ها گسترش فرهنگ و معارف رضوی، در بخش‌های علمی، فرهنگی و هنری است.

او یادآور شد: ما سعی کرده ایم برنامه‌های فرهنگی هنری را در بیشتر نقاط کشور و بنابر تمایل استان‌ها و ویژگی‌های آن‌ها گسترش دهیم، به طور مثال با توجه به بحث زبان‌ها و لهجه‌هایی که وجود دارد جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی در آذربایجان غربی، سمینار‌های علمی پژوهشی و مناظرات رضوی در استان اردبیل به دلیل نزدیکی با کشور آذربایجان و ارمنستان، جشنواره بین المللی شعر به زبان عربی در خوزستان، دل نوشته‌ای به امام رضا (ع) در مازندران، شعر فارسی در کرمان، گرافیک در اصفهان، فیلم در گلستان و... را پیش رو داریم.

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در ادامه گفت: چند روز پیش رویداد میراث مکتوب در یزد برگزار شد و سه روز آینده نیز مراسم اختتامیه تئاتر رضوی را در تبریز شاهد خواهیم بود. همچنین در دهه کرامت برنامه شب شعر در پنج شهر قم، طبس، شیراز، مشهد و رشت با حضور شاعران ملی و با همکاری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس برگزار می‌شود.

انتشار آلبوم موسیقی در مدح اهل بیت و امام رضا (ع)

او با اشاره به اینکه امسال در برنامه میلاد امام رضا (ع) که اختتامیه جشنواره هاست از خادمان فرهنگی در حوزه داخلی و بین المللی تجلیل شد ادامه داد: این بنیاد از تولیدات مختلف فرهنگی هنری حمایت می‌کند تا در طول سال آثاری را در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف شاهد باشیم و با کمک هنرمندان خلأ‌های موجود را پیدا کرده وآن‌ها را پر کنیم.

ما با کمک آستان قدس رضوی و انجمن موسیقی کشور آلبومی را از آوا‌های ایران زمین تولید کرده ایم که شامل ۱۰ سی دی از موسیقی‌ها و نوا‌های مختلف ایران زمین در مدح اهل بیت و امام رضا (ع) است.

محمدرضا برازش بیان کرد: اشعار مربوط به امام رضا (ع) را که از سوی شاعران معاصر سروده شده است جمع آوری کرده ایم که نسبت به ۱۸ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

او ابراز کرد: در حوزه هنر‌های نمایشی نیز نگارش متن‌هایی مرتبط با امام رضا (ع) را سفارش داده ایم تا افراد مسلط و متخصص آن‌ها را بنویسند. این آثار در دوسال گذشته در رشته کودک و بزرگ سال به بیش از ۲۰ جلد رسیده است.

در حوزه شعر خوانی بیش از ۵۰۰ کلیپ از هجده استان به دست ما رسیده که در حال افزایش است و در مواقع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته او، با همکاری شهرداری یکی از خانه‌های قدیمی در اختیار افغانستانی‌ها قرار گرفته است و با نوا‌های دل نشین و ساز‌های محلی خود برای اهل بیت برنامه اجرا می‌کنند که کلیپ‌های آن آماده انتشار است.

رونمایی از تصویر بزرگ حدیث سلسله الذهب در دهه کرامت

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) مطرح کرد: ما از فعالیت‌های بخش هنر‌های تجسمی نیز حمایت می‌کنیم. یکی از مواردی که برایمان اهمیت دارد به نمایش گذاشتن فراز‌هایی از زندگانی امام رضا (ع) بوده که یکی از موارد منتشر شده در این زمینه تصویر بزرگ «حدیث سلسله الذهب» حسن روح الامین در ابعاد ۲ در ۳ متر است. امیدواریم در هفته آینده شاهد رونمایی از تابلوی نفیس و بزرگ «نماز باران» باشیم. به گفته او اثری از مرحوم سعید تشکری که رمان «فاطمه طوسی» است نیز رونمایی خواهد شد.

او اقدام دیگر این بنیاد را جمع آوری اطلاعات درباره کتاب‌های منتشر شده درباره امام رضا (ع) دانست و افزود: از یک سال و نیم گذشته تا کنون نزدیک به یک هزارو ۵۰۰ تا ۲ هزار عنوان کتاب شناسایی و خریداری شده است و امیدواریم اولین پایگاه اطلاع رسانی درباره امام رضا (ع) را به زودی در مشهد راه اندازی کنیم، که شامل کتاب، پایان نامه، عکس، نمایشنامه و فیلم است و در این باره ۷۰۰ تا ۸۰۰ پایان نامه، چند صد کتاب خطی و ده‌ها هزار عکس منتخب شناسایی شده است.

همین طور با کتابخانه‌های مرکزی برخی از استان‌ها ارتباط گرفتیم تا کسری کتاب‌های مربوط به امام رضا (ع) را تأمین کنیم تا بستر مناسبی برای محققان فراهم شود.

برازش تأکید کرد: در سال ۹۶، ۷ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، در سال ۹۷، ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، در سال ۹۸، ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده ایم.

ما در سال ۹۶ به هر خادم حدود ۵ سکه به مبلغ یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان اعطا کرده ایم، که امروز بیش از ۱۵ میلیون تومان و چندین برابر شده است، اما بودجه‌ای که به ما پرداخت شده از ۷ میلیارد تومان به حدود ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته که تقریبا ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->